Otwórz menu główne

Zmiany

Niziołki

Usunięte 869 bajtów, 13:44, 19 mar 2023
m
brak opisu edycji
{{ZakładkiNacje||Niziołki/Rozszerzenie}} [[File:hobbit2.jpg|upright=|frameless|border|right]]'''Niziołki''' (hobbity) - grywalna rasa dawniej zamieszkująca [[Velida|Dolinę Velidy]], aktualnie rozsiana po całym świecie.
Nietrudno zgadnąć, że zwą się niziołkami przez swój wzrost. To ludek bardzo wesoły, pracowity i szczery.
=== Utopia Velidy ===
Hobbici (czyli niziołki) mieszkały niegdyś w [[Velida|Dolinie Velidy]], która leży u podnóża gór na zachód od [[Ofir|Messyny]]. Tę piękną, żyzną enklawę otrzymali w zamierzchłych czasach od Messyńczyków, którzy z kolei wygnali stamtąd barbarzyńskie plemię Kymerów, gdyż ci regularnie najeżdżali messyńskie wioski i rabowali ludność. W [[Velida|Velidzie]] nałożyły się na siebie dwa czynniki - oto tam, gdzie naturalnie żyzne gleby i wspaniały klimat sprawiają, że wszystko rośnie jak najęte, zamieszkał ludek, który pracowicie i miłością chciał ową ziemię uprawiać i cieszył się ze wszystkiego co rośnie, jednocześnie wspomagając siły natury swoją rolniczą wiedzą. [[File:hobbit6.jpg|upright=0.6|frameless|border|left]]Tak oto [[Velida]] w historii [[Ofir|Ofiru]] zasłynęła jako poetycka kraina idylli, szczęścia i gospodarskiego spokoju. Jak jednak wszystko na tym świecie, tak i idylla [[Velida|Velidy]] znalazła swój kres. Choć krainę ominęła straszna wojna, późniejsze wydarzenia doprowadziły do wyludnienia Doliny.
Kymerowie, których [[Ofir]] wypędził z Doliny, przez lata żyli pragnieniem zemsty, podsycanym przez kult ich bogini. Gdy wojna w Ofirze rozpętała się na dobre, i gdy Izos, patron Ofirczyków, umarł, a Izofiel, jego potężny Anioł upadł na ziemię, Kymerowie otrzymali swoją szansę. Bogini połączyła się z Aniołem i czekała na właściwy moment. W chwili, gdy pogrążeni w rozpaczy po stracie Izosa ofirczycy, próbowali wskrzesić Izofiela, by odpłacić się [[Styria|Styrii]] i ich bogini [[Tavar]], za to co uczyniła Izosowi, obudzili go wraz ze złą boginią. Izofiel pod jej wpływem zapragnął się mścić, a artefakty mu ofiarowane - łzy Izosa, przekształcił w wielką broń. Postanowił uderzyć w [[Velida|Velidę]].
=== Czas Ciemności ===
Czas Ciemności wielokrotnie był także dla niziołków tragiczny. Od czasu wybuchu II Wojny o Północ coraz częściej jednak hobbici interesowali się losami krajów, w których mieszkali i angażowali w życie publiczne. Szczególnie wyraźnie widać to było w odradzającej się pod wergundzką protekcją [[Liryzja|Liryzji]], gdzie społeczność hobbicka mimo wrogiego nastawienia ludzi aktywnie dołożyła starań do odbudowy wojennych zniszczeń. Mówi się też, że wielu hobbitów pojawiło się w tajnych stowarzyszeniach i gremiach, siłą rzeczy jednak niezbyt wiele o tym wiadomo.
 
Po wielu latach tułaczki i braku domu w roku 939 hobbckie gminy zaczęły ponownie migrować do swej danej ojczyzny, [[Velida|Doliny Velidy]] spalonej dziesięciolecia temu przez szalonego anioła. Po wynegocjowaniu dzierżawy ziemi od Messyny hobbity zaczęły tytaniczny wysiłek odbudowy skażonej magią i ogniem ziemi.
 
=== Odrodzenie Doliny ===
Wiosną 940 r. epokowa powódź spowodowała hekatombę w niespodziewającej się niczego sąsiadującej z Velidą Messynie. Dla samej Doliny było to jednak odrodzenie. Zniknęła gruba warstwa popiołów, a do tego pojawiły się w Velidzie driady. Z całego świata zaczęli wracać także hobbici. Osadnictwu towarzyszył niespotykany urodzaj. Mówiono o błogosławieństwie powracającej Gabony, o magii driad, złośliwi szeptali o tym, że hobbitom służą demony. Same hobbity nie zaprzątały sobie tym głowy, bo pracy było dość i bez tego. Faktem było, że po roku społeczność Velidy ze wzruszeniem i namaszczeniem miała przystąpić do pierwszych zbiorów. I nawet biorąc pod uwagę horrendalne daniny dla Messyny – były to olbrzymie zbiory.
 
Hobbici przejęli się bardzo tragedią powodzian, zatem zaproponowały pomoc humanitarną dla pokrzywdzonych i ich rodzin. Zorganizowana została zbiórka żywności dla powodzian
przeprowadzona przez hobbitów, którzy tylko tak mogą pomóc, bo sami zbytnio pieniędzy nie
mają.
Mówiło się też po cichu, że hobbici udzielili schronienia uciekinierom związanym z powstaniem niewolniczym. Nikt tego nie udowodnił, choć oddziały kratistosa kilkakrotnie odwiedzały dolinę. Hobbici zasłaniali się tym, że mogą pomagać przez swoją gościnność strudzonym drogą wędrowcom, nie pytając, skąd pochodzą, żadnego z powstańców w Dolinie jednak nie znaleziono.
=== Sytuacja obecna ===
Z hobbitami zatem coraz bardziej należy Po dekadzie od powrotu do Velidy Dolina zyskała tak dobrą sytuację ekonomiczną, że stała się liczyć wsparciem dla rozsianych po całym świecie gmin hobbickich (tych oczywiście, które nie powróciły do ojczyzny). Hobbicka enklawa śmiało konkurowała w nadchodzących latachhandlu żywnością z ofirskimi latyfundiami, ich wpływ specjalizując się szczególnie w uprawie warzyw i winorośli.  Sytuacja pogorszyła się nieco, gdy w Dormenos wybudowano eaformator. Hobbici bardzo jasno potępili ten wynalazek, Najwyższy Szomer Velidy wystąpił nawet przed połączonym Senatem, przemawiając przeciwko Nowej Magii. Choć stanowisko hobbitów poparli druidzi, nie wpłynęło ono specjalnie na losy świata może rosnąćdecyzje senatorów. Po wielu latach tułaczki i braku domu w roku 939 hobbckie gminy zaczęły ponownie migrować  Swoje wystąpienie hobbici powtarzali wielokrotnie, także na forum nowo założonego Kongresu Wolnych Narodów, do swej danej ojczyznyktórego Velida dumnie przystąpiła. Pod wpływem zaostrzającego się sporu wokół kwestii Nowej Magii, [[Velida|jasno określiła swoje stanowisko, stając się jednocześnie centrum ruchu Sairolome (zrzeszenie czcicieli Ei). Od 948 roku na terenie Doliny Velidy]] spalonej dziesięciolecia temu przez szalonego anioła. Po wynegocjowaniu dzierżawy ziemi od Messyny hobbity zaczęły tytaniczny wysiłek odbudowy skażonej magią i ogniem ziemizostało zakazane używanie Nowej Magii, a korzystanie z zaklęć magii akademickiej bardzo poważnie ograniczone (w praktyce stała się ona nielegalna).
== Mentalność ==
[[File:hobbit3.jpg|upright=0.7|frameless|border|left]]Hobbici z natury mają usposobienie niczym klimat w [[Velida|Velidzie]] - ciepły, łagodny i słoneczny. Są zapobiegliwi i gospodarni, świetnie zorganizowani i oszczędni. Przywiązują dużą wagę do porządku i czystości, choć nie są pod tym względem pedantyczni. Są bardzo pracowici, świat wokół siebie urządzają swoją ciężką pracą, nie zrażając się, że ciężko coś wykonać lub nie udało się za pierwszym razem. Są też bardzo uparci i zawzięci, jeśli na czymś im zależy, nigdy nie odpuszczają, dążą do celu małymi kroczkami, choćby mieli go osiągnąć za trzy pokolenia. Wszystko co robią, robią rozsądnie i logicznie, nie lubią przesady, śmieszy ich patos i rozmach, najbardziej zaś cieszy uporządkowane obejście i życie w odwiecznym rytmie natury. Lubią dobre jadło, w hobbickich chatach pachnie pieczonym chlebem i aromatycznym ciastem. Całe lato wieczorami przesiadują w ogrodach, ciesząc się z rozkwitających krzewów i sącząc Arqentilettę w towarzystwie krewnych i przyjaciół.
Czas odmierzają cyklem Natury, z którą związani są od urodzenia. Dożywają nawet 130 lat, zatem znacznie więcej niż większość ludzi. Starzeją się podobnie natomiast podobnie jak oni - siwieją im włosy, a na twarzach przybywa zmarszczek, zwłaszcza mimicznych, garbią się i coraz ciężej im chodzić. Ciąża u tego ludu trwa około 10 miesięcy, a dorosłość, zarówno biologiczną jak i psychiczną, młody hobbit osiąga w wieku 33 lat. Zwykle każdy młody niziołek ma co najmniej dwójkę rodzeństwa.
== Wygląd ==
 {{RamkaInfo|entery=<br><br>|tresc=Nie kopiujemy historycznych rozwiązań, dlatego nie należy przenosić żywcem rzeczywistych wzorców. Ale jeśli szukasz strojów, imion, nazw i generalnie klimatu to podpowiadamy, czym można się inspirować.<br><br>Lud ten to archetyp niziołka zmieszany z kulturą Żydów europejskich. }}[[File:hobbit4.jpg|upright=0.65|frameless|border|right]]Niziołki lubią łagodne kolory, pastelowe róże, błękity, fiolety i zielenie. Noszą ubrania z lnu i wełny, proste, funkcjonalne i wygodne. Najpowszechniejsze są koszule w jasnych kolorach, wkładane do spodni wraz z noszoną na wierzchu kamizelką (zwykle ciemniejszą niż koszula). Na wierzch hobbity zakładają rozpinane kaftany i surduciki wełniane, w razie potrzeby dodając płaszcz z kapturem lub opończę. Panie hobbitki do tego zestawu najchętniej noszą obszerne spódnice do pół łydki, w kwiaty lub kratę, zakładając też na wierzch wyszywane fartuszki. W fartuszkach, jak wiadomo, są kieszenie. A jak wiadomo, w kieszeniach mieści się pół dobytku ich właściciela, zatem w każdej z nich mieści się dużo potrzebnych rzeczy, od kanapek, kluczy i sznurka począwszy, na zabawkach dla dzieci skończywszy. Zamężne hobbitki noszą również haftowane czepki, w kolorze, odpowiadającym fartuszkowi, lub jaśniejszym od niego.
Biżuterii hobbity nie lubią, bo przeszkadza ona im przy pracy w ogrodzie lub domu. Jedynym wyjątkiem są kobiece korale w intensywnych kolorach, i wstążki we włosach, lub sygnety, które zwyczajowo noszą członkowie rodzin kupieckich.
== Państwo i społeczeństwo ==
[[File:hobbit1.jpg|upright=0.6|frameless|border|left]]Gdy niziołki opuściły [[Velida|Velidę]], niektóre, związane z handlem rodziny, osiedliły się w miastach, inne zaś organizowały się w większe grupy i zakładały całe społeczności. Nie są one zamknięte na kontakt ze światem zewnętrznym. Wręcz przeciwnie, są otwarte i chętne do wszelkiej współpracy, szczególnie na płaszczyźnie handlowej, jednakże według tradycji same gminy mają swój określony, wewnętrzny rytm, którym żyją. Rytmu owego dogląda ''szomer'', czyli przywódca gminy, wybierany wśród najstarszych hobbitów. Gminę tworzy kilka, lub kilkanaście rodzin, skupionych wokół jego postaci. On decyduje o kontaktach handlowych, o celebracji ważnych wydarzeń, przewodniczy świętom, rozsądza sąsiedzkie spory. Pomaga mu w tym jego małżonka, która zwyczajowo razem z ''szomerem'' przewodniczy obrzędom, pierwsza zapala świece i przynosi ogień, podczas trwania modlitw.
W zarządzaniu gminą udział bierze również ''heskem'', czyli zgromadzenie najstarszych hobbitów w gminie, zwoływane na specjalne okazje.
Hobbici, a szczególnie kupcy, zatrudniają również najemników do ochrony swoich domostw, czy transportów, a nawet siebie samych. W miastach każdy szanujący się handlarz ma na swoich usługach przynajmniej jednego zbrojnego, a bankier, czy lichwiarz, od kilku do kilkunastu.
== Profesje ==Poniższe propozycje to lista naszych pomysłów, ale nie mamy nic przeciwko, żeby Twoja postać uprawiała dowolny zawód, pod warunkiem jego spójności z fabułą. Jeśli masz wątpliwości – pisz do nas! === Wojownicy ===Zawodowo zajmujący komuś się walką i wojnąwydaje, obyci że z ranami, bólem racji swojego niewielkiego wzrostu hobbici są bezbronni i stresem pola walki. Mogą przyjąć '''5 trafień'''. W przypadku niziołków, ograniczonych jedynie do korpusu. * '''Najemnik''' - gra tą profesją wymaga przynależenia do jednej z organizacji najemniczych i posiadania można ich rekomendacji (najemnik otrzyma swoją rekomendację z początkiem gry)lekceważyć, a także zawartego na czas gry kontraktu najemnegoten najwyraźniej nigdy nie widział zdesperowanego czy wkurzonego niziołka. Za najemnika Choć nie jest uważana osoba, która na własną rękę wynajmuje ćwiczą się do obicia komuś twarzy (taka osoba jest uważana za bandytę). Nie noszą oni tytułów. <br>Specjalizacje proponowane:** walczący w zwarciu – niziołki z racji swojej budowy sztukach wojennych i preferencji raczej nie używają ciężkiej broni po broń sięgają niechętnie, to natura obdarzyła ich niebywałą zwinnością i opancerzeniafenomenalnie celnym okiem. Najchętniej w walce bezpośredniej wybierają krótki mieczSą doskonałymi strzelcami, czasami z puklerzem, a nawet nóż, którym niektórzy znakomicie równie skutecznie posługują się posługują. Spotkać można także niziołki walczące włócznią procą czy glewiąarbaletem. Jeśli walczą wręcz, rzadziej krótkim toporkiem. Nie używają pawęży ani ciężkich toporów.** strzelec – walczący na dystans za pomocą dowolnej broni miotającej. * '''Bandyta''' – wojownik zarabiający na atakowaniu innych wbrew prawu i moralności. Musi liczyć się z tymkrótkich mieczyków albo maczet (zwłaszcza tych ostatnich, że będzie ścigany na terenie gry. Nie noszą oni tytułów. <br>Specjalizacje:** zabójca – morderca na zlecenie** dezerter – żołnierz wyłamujący się spod rozkazów dowódców === Intelektualiści ===Osobybo jest ich sporo w każdym gospodarstwie, które lata swojego życia poświęciły na przyswojenie sztuki swojego zawodu. Mają w którym służą do dyspozycji pisemny zasób wiedzy o swojej profesji.W potyczce mogą ponieść '''3 rany''', nim padną. * '''Alchemik''' – sztuka komponowania materii tak, by otrzymać substancję o pożądanym działaniu. <br>Specjalizacje proponowane:** miner – specjalista od wybuchów.** truciciel – twórca trucizn. * '''Medyk''' – ten, który leczy rany i choroby na bazie wiedzy cięcia gałęzi) i znajomości anatomii.** chirurg – biegły w anatomii połączeniu ze swoją szybkością i alchemii medycznejzwinnością są zabójczymi przeciwnikami.** medyk polowy – posługuje się magią życia, elementami alchemii Ich wrodzony upór i pobieżną wiedzą o anatomii. * '''Druid''' - związany z magią pierwotnązawziętość sprawiają także, a konkretnie Matką Naturą. Kontroluje jej materię za pomocą zaklęć i wyjątkowego alfabetuże hobbit rzadko ustępuje, oghamu. * '''Czarownik''' - magia pierwotna, której nauczyć można częściej ucieka niż się wyłącznie od osobistego przewodnika. Nie ma zapisanych zasadpoddaje, działa na gotowych formach i intuicji.<br>Specjalizacje proponowane:** znachor - czarownik posiadający wiedzę na temat ziołolecznictwa.** zaklinacz - czarownika jeśli ucieka, który specjalizuje się w wykonywaniu różnego typu amuletów. <br><br>Istnieją również inne typy czarownikówto tylko po to, jednak granie nimi wymaga odkrycia w trakcie gry odpowiednich mechanik by w sposób organoleptyczny. Niosą one również za sobą fabularne konsekwencje. === Wolni ===Postaci, które nie muszą mieć zobowiązań sprzyjających okolicznościach wrócić i kontraktówsprawić, ani uczyć się trudnego rzemiosła.Mogą wytrzymać '''3 zadane im rany''' na polu walki. * '''Cywil''' - mieszkaniec danej krainy. Jeśli wydarzenia rozgrywają się poza ową krainą, dobrze jest mieć powód, dla którego cywil się tam znalazł. Ta profesja ma ogromną ilość możliwości, które ograniczone są tylko logiką ich wykonywania. <br>Specjalizacje proponowane:** Rzemieślnik – profesja dla tychby ten, którzy potrafią wykonywać coś własnymi rękoma lub przekonująco o tym mówić. Hobbity potrafią wytworzyć niemal wszystko: od mebli począwszykto go skrzywdził, na zabawkach i prostej biżuterii skończywszybardzo pożałował.** Kupiec - profesja dla prawdziwych rekinów biznesu, którzy nie boją się potargować o jak najwyższą cenę za swój towar** Bankier - profesja dla tych, którzy nie boją się dużych sum, pożyczek, lokat, a także ucieczek przed zdenerwowanymi odbiorcami owych usług** Rolnik - profesja związana z uprawą ziemi i doglądaniem plonów, a także sprzedawaniem ich po korzystnej cenie odpowiednim ludziom** Gospodyni - mistrzyni organizacji! Kto najlepiej upiecze ciasto, doradzi, poprowadzi modły, jak Nigdy natomiast nie ona? *'''Przestępca''' – ogólne określenie niziołkasłyszano, który na stałe wszedł w konflikt z prawem i uniknął konsekwencji.<br>Specjalizacje proponowane:** złodziej – amator cudzej własności.** oszust – fałszowanie dokumentów, naciąganie ludzi i inne cwaniactwa.** przemytnik – transport towarów przez zieloną granicę, ale także sprzedaż złodziejskich łupów czy handel nielegalnym towaremaby hobbit zaatakował kogoś pierwszy.
* '''Tropiciel''' – Ci, którzy najlepiej znają teren, umieją poruszać się w lesie, mają dobrą orientację w terenie i umieją czytać mapy i korzystać z kompasu (wskazane, aby gracz naprawdę to umiał!). <br>Specjalizacje:
** zwiadowca – najczęściej poszukujący miejsca na przeniesienie gminu, często zapuszczający się samotnie w las, tworząc nowe szlaki
** przewodnik – karawan handlowych i osadniczych.
{{RamkaPdfRamkaMail}}
[[Kategoria:Rasy]]