Sprawy religijne: Różnice pomiędzy wersjami

Linia 13: Linia 13:
  
 
== Bóstwa ==
 
== Bóstwa ==
 +
Siedmiu głównych Bogów którzy opiekują się znanym światem, mają oni pod sobą inne byty które są im podległe.
 
* [[Tavar]] - styryjska Bogini nadziei i silnej woli, ale także iluzji i oszustwa.
 
* [[Tavar]] - styryjska Bogini nadziei i silnej woli, ale także iluzji i oszustwa.
 
* [[Modwit]] - wergundzki Bóg wojny i strategii, patron [[Zakon Mieczowy | Zakonu Mieczowego]].
 
* [[Modwit]] - wergundzki Bóg wojny i strategii, patron [[Zakon Mieczowy | Zakonu Mieczowego]].
Linia 21: Linia 22:
  
 
== Bóstwa niższe, bóstwa zależne ==
 
== Bóstwa niższe, bóstwa zależne ==
Bóstwa nie należące do Siedmiu i nie obecne podczas rytuału Przymierza. Ich władza nad domeną sprawowana jest w imieniu któregoś z Bóstw Wyższych, które dzielą się swoją władzą z Bóstwem Zależnym z takich czy innych powodów. Bóstwo Wyższe wciąż pozostaje władcą domeny i może ją odebrać, lecz część Bóstw Niższych ma swoje własne, pomniejsze domeny zależne tylko od nich.
+
Bóstwa nie należące do Siedmiu i nie obecne podczas [[Rytuał Przymierza | rytuału Przymierza]]. Ich władza nad domeną sprawowana jest w imieniu któregoś z Bóstw Wyższych, które dzielą się swoją władzą z Bóstwem Zależnym z takich czy innych powodów. Bóstwo Wyższe wciąż pozostaje władcą domeny i może ją odebrać, lecz część Bóstw Niższych ma swoje własne, pomniejsze domeny zależne tylko od nich.
 
 
=== [[Avgrunn]] ===
 
władczyni skał, wyobrażana jako kamienna olbrzymka. Jej domeną jest skalna powłoka ziemska, kamień jest materią przesiąkniętą jej mocą i poddaną jej władzy. Jej imienia wzywają krasnoludy, ale także wszyscy górnicy i kamieniarze. Ona decyduje o tym, kiedy skała pęka, drży ziemia czy wybuchają wulkany. Avgrunn charakteryzuje spokój i chłód, dopiero wprawiona w gniew doprowadza do kataklizmów. Ogromna jej świątynia znajduje się na pograniczu Shamarothu i Fiordu, w Diafaiche, rejonie niezwykłych naturalnych jaskiń, rozświetlanych światłem słonecznym dochodzącym przez sklepienia. Miejsce to krasnoludy uważają za święte, zgodnie z podaniami tam właśnie pierwszy raz zeszli w podziemia pod powierzchnią półwyspu. Cześć oddają jej również Wergundowie i Itaryjczycy, czyli ludy mające w poważaniu sztukę budowania z kamienia.
 
 
 
=== [[Gabona]] ===
 
bogini pól i urodzaju, władająca wszystkim, co wyrasta z żyznej ziemi. Cieszy ją wzrastające zboże, kwiaty i winorośl, wszystko, co przynosi jej wyznawcom dobrobyt i piękno. Kapłani Gabony obecni są w każdej większej osadzie, zwłaszcza w Ofirze, gdzie oddaje się jej szczególną cześć. Świątynie tej bogini stawiane są na polach pod gołym niebem, tam ludność przynosi kwiaty i owoce, tam też podążają procesje w czasie letnich obchodów Gabonitum – święta wzrastających plonów. Pracujący na polach czy w winnicach rolnicy urządzają radosne festyny, stroją domy kwiatami i kłosami i przez całą noc tańczą na polach, dziękując Gabonie za owoce żyznej ziemi. Jest to też okazja, żeby plonami dzielić się z tymi, których ziemia nie chce rodzić, jest to zatem tradycyjny czas dobroczynności i festynów charytatywnych.
 
 
 
=== [[ Hern]] ===
 
 
 
===[[Vallossura]]===
 
Vallossura jest najmłodszym członkiem panteonu, dopuszczonym przez bogów gdyż ci potrzebowali jej pomocy w walce o losy świata. Przez niewypowiedziane eony Śpiąca pozostawała uwięziona w Morzu Szpetów, akwenie na dnie świata gdyż próbowała powołać nowe życie bez zgody i Iskry Deucesa. Vallossura jest dzieckiem Tulvy i Klyfty, bogiń morza i podziemni ze starego panteonu. W jej zarząd zostało oddane podziemnie, którym włada w imieniu Iureusa, zaś jej niepodzielną domeną są sny, które Vallossura tka śpiewając przenikliwą pieśń. Ona zsyła sen i może go odebrać. Jej świątynie są nieliczne i istnieją tylko na najniższych piętrach podziemi, gdyż jej kult jest bardzo młody.
 
 
 
===[[Wajan]]===
 
włada metalem, jest patronem kowali i kunsztownego rzemiosła. Cieszy go piękno przedmiotów i doskonała stal, szczególnie ukochał najlepszej jakości broń białą. Od niego pochodzi dana ludziom moc przeobrażania metalu wedle swojej woli, Wajan sprawia, że kruszce i ruda poddają się obróbce. Dwa ludy na ziemi szczególnie oddane są Wajanowi, są to krasnoludy z Shamarothu oraz elfy z gór Larion. W obu tych społecznościach sztuka metalurgii uznawana jest za umiejętność mistyczną i ogromnie ceniona. Dodatkowo u krasnoludów wykształciła się grupa kapłanów, zwanych runicznymi, którzy dzięki mocy Wajana potrafią zaklinać moc w przedmioty, wykuwając na nich odpowiednie znaki runiczne, warunkiem jest, iż są to przedmioty z metalu. Największa świątynia Wajana mieści się w podziemiach półwyspu Shamaroth, w rejonie zwanym Deineloch, co znaczy Jeziora Ognia, czasami zwane też Kuźniami Wajana.
 
  
 +
* [[Avgrunn]] - olbrzymka, władczyni skał i powłoki ziemskiej.
 +
* [[Gabona]] - bogini pól i urodzaju.
 +
* [[ Hern]] - bóstwo lasu i dzikiej kniei.
 +
* [[Vallossura]] - bogini podziemi i snów.
 +
* [[Wajan]]- patron kowali i kunsztownego rzemiosła.
 
== Byty wyższe ==
 
== Byty wyższe ==
  

Wersja z 15:14, 30 gru 2019

Wiara

W zasadzie jest to złe słowo, gdyż istnienia bogów nie można zakwestionować, zatem nie można rzecz, że się w nich nie wierzy. Bóstwa są integralną częścią życia wszystkich śmiertelników, zaś świadectwa ich ingerencji liczne i oczywiste. Większość ludzi oddaje równą cześć wszystkim bogom, zgodnie z założeniem politeizmu. Gdy chowają zmarłych modlą się do bogini śmierci, zaś idąc do pracy do boga rzemiosła. Nie ma mowy o monoteizmie czy kwestionowaniu istnienia bogów. Można jednak odmawiać im czci i chcieć się ich pozbyć, jak czyniło Imperium, czy wywyższać jedno bóstwo nad pozostałe, jak czynią Styryjczycy. Jednak pozostali śmiertelnicy wszelkich ras oddają równą cześć wszystkim bóstwom panteonu. Tak samo czynią kapłani, którzy choć oddają się jednemu bogu na całe życie to służą panteonowi jako całości. Jednak nie wszystkie istoty wyższe to bóstwa, a bóstwa, zaś bóstwa nie koniecznie są najpotężniejszymi istotami. Mieszkańcy Ei poznali następujące grupy istot:

  • Stwórca – najwyższa istota, byt o niepojętej mocy i wiedzy, który jednak nie ingeruje w świat po jego stworzeniu, przez mieszkańców świata nazywany Deuces.
  • Bóstwa – istoty powołane przez Stwórcę by w jego imieniu opiekować się jego pracą co czynią przejmując bezpośrednią władze nad domeną jak morza, góry, kowalstwo, czy śmierć.
  • Bogowie Północy, Starzy Bogowie – miano to odnosi się do grupy martwych, lub wygnanych istot, które władały panteonem przed nadejściem Opiekunów.
  • Opiekunowie, Pięciu, "Ręka" – grupa czterech istot tworzących razem piąte wcielenie, które najpewniej przybyły z innego świata i po trwającym tysiąclecia śnie zostali obudzeni przez swych pierwotnych wyznawców, lud Qa by podjąć walkę o dominację nad panteonem, którą wygrali wyrzucając ze świata Bogów Północy i tworząc nowy panteon.
  • Bóstwa Niższe/ podległe – istoty o mocy bóstw, lecz z takiego czy innego powodu podległe Bóstwu Wyższemu, także posiadają swoje domeny, lecz zazwyczaj są to mniejsze elementy większego zjawiska, przykładowo bóg burzy służący bogini morza.
  • Duchy/ Byty Wyższe – luźna grupa ponad śmiertelnych istot nie pasujących do kategorii bóstw, gdyż nie opiekują się żadnym elementem stworzenia, można znaleźć tu dusze planet, potężne duchy i uosobienia żywiołów, każde o różnej mocy i roli w kosmicznej harmonii.

Więcej o bogach, mistycznej budowie świata i innych elementach religii znajdziesz w dziale wątki świata gry.

Bóstwa

Siedmiu głównych Bogów którzy opiekują się znanym światem, mają oni pod sobą inne byty które są im podległe.

  • Tavar - styryjska Bogini nadziei i silnej woli, ale także iluzji i oszustwa.
  • Modwit - wergundzki Bóg wojny i strategii, patron Zakonu Mieczowego.
  • Mavi - kojarzony jest z równowagą oraz z cyklami widzianymi wokół nas.
  • Meris - jest ucieleśnieniem, metamorfozy i opiekunką wędrowców.
  • Ardate - patron rzemieślników, lekarzy i naukowców.
  • Velea - jest ucieleśnieniem zła które jest zawsze obecne w świecie

Bóstwa niższe, bóstwa zależne

Bóstwa nie należące do Siedmiu i nie obecne podczas rytuału Przymierza. Ich władza nad domeną sprawowana jest w imieniu któregoś z Bóstw Wyższych, które dzielą się swoją władzą z Bóstwem Zależnym z takich czy innych powodów. Bóstwo Wyższe wciąż pozostaje władcą domeny i może ją odebrać, lecz część Bóstw Niższych ma swoje własne, pomniejsze domeny zależne tylko od nich.

  • Avgrunn - olbrzymka, władczyni skał i powłoki ziemskiej.
  • Gabona - bogini pól i urodzaju.
  • Hern - bóstwo lasu i dzikiej kniei.
  • Vallossura - bogini podziemi i snów.
  • Wajan- patron kowali i kunsztownego rzemiosła.

Byty wyższe

Znane powszechnie istoty nie podlegające pozostałym kategoriom istot nieśmiertelnych. Byty wyższe czasem tworzą swoje kulty i są czczone przez ludzi, lecz uginają się przed wolą bogów w obrębie ich domen, nawet jeśli są od nich potężniejsze. Istoty te jednak wciąż wpływają na życie śmiertelnych pomagając im, lub przeszkadzając.

Ea

Ea to dusza ziemi powstała z połączenia wszelkiej siły życiowej na planecie. Każde zwierze, roślina i człek jest częścią Ei, a ona częścią niego. Ea jest ziemią pod naszymi stopami, powietrzem w płucach i wodą w żyłach. Jej los i nasz jest nierozerwalnie związany. Kult Ei jest jednym z najstarszych na świecie, prowadzony przez Druidów kult uczy powściągliwości, szacunku wobec ziemi i całego życia i stara się zachować naturalną równowagę. Ei oddaje się część, lecz nie jest ona bóstwem i nie szuka podobnego statusu.

Ikni