Waluty świata gry

Diamenty.jpg

Do czego służą pieniądze w grze?

To zasadnicze pytanie, ponieważ przyjeżdżający gracze nie potrzebują kupować na miejscu żadnych niezbędnych do przeżycia środków, takich jak nocleg czy wyżywienie, ponadto mogą wypożyczyć, jeśli potrzebują, broń, strój czy akcesoria. Po co zatem fabularne pieniądze?

Otóż, dzięki nim można zakupić szereg fabularnych czynników, które mogą ułatwić grę, a nawet uratować postać z niemałych kłopotów! Są to: wszelkie łapówki, opłaty czy podatki, a także luksusowe dobra, jak wysokiej klasy eliksiry albo unikalne artefakty. Ponadto usługi postaci takich, jak miejscowy przewodnik, tropiciel albo ochroniarz. Wszystko to może się okazać przydatne - a wręcz będziemy się starać, aby było w grze bardzo, ale to bardzo potrzebne.

Być może zabrzmi to banalnie, ale za zdobyte w grze fundusze można kupić nawet spełnienie marzeń postaci - w końcu znamy przypadki bohaterów, którzy będąc wygnańcami bez grosza przy duszy, za zdobyte kantem diamenty... i po licznych perypetiach stawali się władcami liczących się na scenie politycznej krajów.

Postać, profesja, majątek

Waluty1.jpg

To, co wprowadzasz do świata gry, to Twoja postać i jej dobytek. Przywożąc ze sobą starannie wykonane i pasujące stylem akcesoria, m. in. broń, uzbrojenie czy biżuterię, na starcie gry zapewniasz swojej postaci większy majątek. Nie muszą to być kosztowne rzeczy w prawdziwym świecie - liczy się staranność wykonania i klimatyczność przedmiotu. Ale uwaga! Każdy przedmiot, wprowadzony do gry, możesz w grze stracić. Co gorsza, realnie także może się to zdarzyć, istnieje ryzyko, że zostanie uszkodzony czy zgubiony. Nie wprowadzaj do gry rzeczy cennych, na których bardzo Ci zależy!

Otrzymywane na start gry fundusze będą również odpowiadać profesji, pochodzeniu i statusowi Twojej postaci.

Weksle

Waluty2.jpg

Za podręczne zakupy wygodniej jest płacić monetami, ale przy ważniejszych, większych transakcjach powszechnie można używać weksla. Jest to jednak możliwość dostępna wyłącznie dla postaci, które posiadają w grze własny majątek nieruchomy (nawet jeśli znajduje się on daleko od miejsca wydarzeń) albo bankowy depozyt. Osoba wystawiająca weksel powinna jednocześnie móc udokumentować, że jest właścicielem majątku – w tym celu szlachcic powinien posiadać insygnia rodowe (sygnet lub inny klejnot), innym rodzajem poświadczenia może być kontrakt najemniczy lub inny, poświadczający nazwisko dokument.

Nie każdy kontrahent przyjmie w zapłatę weksel – jedynie taki, który w razie niewypłacalności będzie mógł wartość weksla wykupić, więc np. inny szlachcic, kupiec czy urzędnik. Raczej nie zgodzi się na taką transakcję nikt będący poza prawem.

Weksle wystawia się na specjalnym papierze (otrzymywany na starcie gry, jeśli postać posiada do tego warunki) na wartość powyżej 100 bezantów.

Waluty

W grze można spotkać kilka rodzajów monet i będą one miały różną wartość. Może się ona wahać w zależności od miejsca, w którym toczą się wydarzenia, od dokładnego wyglądu monety i innych czynników.

Atla - jadeitowa (ciemnozielona) kwadratowa moneta Qa - 100 bezantów 500 akwirów 5000 groszy
Bezant - złota moneta Ofiru, uniwersalna na Północy

Bezant Senatorski (senatus) - wersja tłoczona, warta 2x zwykły
1/100 atli - 5 akwirów 500 groszy
Akwir - srebrna książęca moneta Wergundii, obowiązująca także w Tryncie i Terali pod nazwą Bir 1/500 atli 1/5 bezanta - 100 groszy
Miedziak-Grosz - miedziana moneta najniższej wartości

Tugrik - moneta-koralik z Samnii
1/5000 atli 1/500 bezanta 1/100 akwira -

Atla

Jeszcze do niedawna lud Zapołudnia nie potrzebował ujednoliconego systemu pieniężnego, stosowano głównie wymianę dóbr, choć krążą plotki, że na dalekim południu, w sercu imperium Qa stosowano weksle mające pokrycie w cennym ziarnie kakaowym. Ten stan rzeczy zmienił się jednak po podboju państw północy. Qa dostrzegli zalety sformalizowanej waluty potrzebnej choćby do handlu z ludami podbitymi. Przyjęcie waluty od któregoś z podbitych narodów, czy od sojuszników nie wchodziło w grę więc Qa stworzyli swój własny środek płatniczy. Jadeitowe płytki zwane “atlami” stały się szybko najsilniejszą monetą znanego świata. Siła nowej waluty wyniknęła z wartości jadeitu, na którym była bita i potęgi samego Imperium. Po wybuchu II Wojny o Północ waluta straciła dużo na wartości, jednak wciąż jest najdroższym pieniądzem świata i, pomimo stanu wojny z Północą, można ją niemal wszędzie wymienić. Nie zapłacisz atlą za chleb, prędzej kupisz za nią całą piekarnię!

Bezant

Waluta Ofiru przeżywa kolejny złoty wiek i wyrasta na drugą, zaraz po jadeitowych monetach Qa, najsilniejszą walutę świata, powszechnie stosowaną na całej północy, od dalekiej Samnii po puszcze Aenthil i wybrzeża dawnej Liryzji. Na sukces ofirskiej waluty wpływa kilka czynników. Bezant senatorski, zwany senatusem, zawsze cieszył popularnością ze względu na czyste złoto, którym jest pokrywany. Długo o jego wartości decydowało przymierze z Imperium Qasyran, dzięki czemu, w obliczu klęski [[[Wergundia|Wergudnii]] i Styrii, znów stał się potęgą. Na umocnienie bezanta wpłynął także fakt przyjęcia tej waluty przez Aenthil, które z przyczyn politycznych odwróciło się od popularnego w Hehtanorze akwira. Przyjęcie bezanta przez Leśne Elfy wymusiło to samo na elfach z Talsoi, który pozostaje pod kontrolą Aenthil. Wreszcie w stronę monet z wizerunkiem kratistosów zwróciła się Samnia, która ze względu na galopujący wzrost potęgi i światowego znaczenia zaczęła potrzebować rzetelnego środka płatniczego. W ten sposób ofirską monetę przyjęły trzy największe potęgi północy. Fakt ten sprawił, że bezant wyrósł na najpowszechniejszy środek płatności na świecie. Stracił, co prawda, na wartości wobec powrotu na rynek waluty wergundzkiej, ale nie zachwiało to jego stabilnym miejscem na rynku. Bezant jest monetą kruszcową, bitą z 12-karatowego złota z domieszką miedzi i srebra.

Akwir

Srebrna moneta wergundzka odlewana jest ze stopu srebra z miedzią, niklem i ołowiem, powlekana srebrem. Światowe znaczenie tej waluty przestało istnieć tak samo jak państwo, które ją emitowało – i wraz z tym państwem odrodziło się na nowo. Wergundia wróciła do bicia własnej monety niezwykle szybko, rozumiejąc znaczenie ekonomiczne tego faktu, a także doceniając symboliczne – wszak akwir książęcy był symbolem zjednoczonej Federacji. Po roku wojny wartość akwira książęcego kilkakrotnie wzrosła.

Bir

Srebrna moneta tryntyjska, podobnie jak wergundzka, powróciła z niebytu, gdzie funkcjonowała mając wartość groszową. Z powodu względnie dobrego stanu tryntyjskiej gospodarki bir szybko dorównał cenie wergundzkiej waluty, jednak po przyłączeniu Liryzji do Wergundii, wartość akwira przewyższa tryntyjską monetę. Choć główny emitent monety, kupieckie miasto Birka, zniknęło z powierzchni ziemi, bir, upamiętniający zresztą jej nazwę, funkcjonuje jako powszechny środek płatniczy rejonu fiordyjsko-tryntyjskiego.

Grosz i Tugrik

Tugrik był ciekawą i oryginalną walutą, używaną długo na stepach Samnii, gdzie nieraz płaciło się całymi jej sznurami. Zniknięcie szklanych paciorków, którymi jeszcze do niedawna płaciła Samnia wiąże się z przyjęciem przez to państwo znacznie bardziej konkretnej waluty w postaci bezanta. Tugriki można czasem jeszcze spotkać na rynkach północy, jednak jest to zanikająca ciekawostka. Grosz z kolei jest najtańszą z możliwych płytką ze stopu miedzi i cyny, wart jest niewiele i płaci się nim wszędzie za najtańsze, bieżące produkty.

Ceny

Aby móc, choćby mniej więcej, zorientować się, jaką rzeczywistą wartość w grze mają pieniądze, podajemy przykładowe wartości przedmiotów i usług. Pamiętajcie jednak, że ceny mogą się znacząco różnić, inne kwoty zostaną podane przez sprzedawcę w sklepie w stolicy, inne – przez pogranicznego przemytnika, innej zapłaty zażyczy sobie oficjalny najemnik, a inaczej policzy za towar czy usługę poszukiwany bandyta. Zupełnie inne ceny będą obowiązywać w regionie stabilnym i bezpiecznym od wojny, a inne tam, gdzie panuje bezprawie, a handel sam w sobie jest ryzykiem.

Przykładowe ceny - niestabilny region, sklep typu faktoria:

Towar Cena (w bezantach)
chleb 1/50 (ok. 2 akwiry)
miecz zwykły 10
amulet ochronny zwykły 5-15
odzienie dobrej jakości 2-10
eliksir medyczny 2-10
biżuteria średniej klasy 3-8
tarcza 8
koń wojskowy 50
miesięczny żołd najemnika lub żołnierza 35-40
miesięczne wynagrodzenie pachołka 12-15
posiłek w gospodzie 1/5
nagroda za głowę przestępcy 50-100
zlecenie zabójstwa (czarny rynek) 50-100
miesięczne czesne na uniwersytecie 20-25
operacja medyczna 10
noc w gospodzie 1
1 gram 24-karatowe złoto 5
1 gram czystego srebra 3
1-karatowy diament 500
1 gąska (ok 50 kg) stali 500
1 kubik drewna opałowego 5
1 metr liny 1/50 (ok. 2 akwiry)
1 tona zboża 10
1 gram Minerału (atexatli) (czarny rynek) 15